Höstsalongen 2016

248 verk av 124 konstnärer - så omfattande var 2016 års höstsalong, som visades på Rackstadmuseet i Arvika. Det är en av de större genom tiderna; som jämförelse visades 271 verk på Värmlands Museum 2014 och 208 i fjol, 109 sist det begav sig i Arvika 2012.

52 av verken hittade köpare under de fem veckorna.

171 utövare av konst i någon form lämnade in verk för bedömning inför årets höstsalong, varav mer än två tredjedelar kvinnor. 469 verk bedömdes av årets juryperson, konstnären och konstpedagogen Gunilla Hansson, Kungshamn. Konstnärern Ditte Reijers har sedan ansvarat för den nog så betydelsefulla hängningen.

Av de antagna 124 var 79 kvinnor, 45 män. 69 är medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund och alltså i någon utsträckning professionella. Den äldste utställaren är 91 år, i andra änden av ålderstrappan finns fem 24-åringar.

Årets fyra stipendiater var som vanligt särskilt inbjudna och visade verk de själva valt.

Katalogen finns digitalt HÄR (om du klickar på själva ordet). Om du som medlem inte haft möjlighet att besöka Arvika men väldigt gärna vill ha en katalog i handen kan du rekvirera den hos iDen här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

TILL VERNISSAGEN 1 oktober kom närmare 600 personer, vilket tidvis gjorde det trivsamt trångt i lokalerna. Sen museichefen Anna Skoglund välkomnat bjöds det på pianomusik, varpå konstföreningens ordförande Stefan Norén förklarade salongen invigd. Under åtminstone den närmaste timmen därefter fanns många konstnärer tillgängliga för samtal i anslutning till sina egna verk. Bortåt 130 av besökarna avslutade sedan dagen med afternoon tea i konstföreningens arrangemang.

Klicka på bilderna nedan för att förstora dem och få förklarande bildtexter!