Vårsalongen i Torsby 2018

Värmlands Konstförenings vårsalong pågick i Prostgårdslagårn i Torsby 14-29 april, med 19 inbjudna konstnärer ur Värmlands Konstnärsförbund. Norra Värmlands Konstförening var med andra ord värd för salongen.

Utställarna var en blandning av väletablerade och yngre konstnärer, däribland fem av konstnärsförbundets nyinvalda medlemmar 2017 (med * efter sina namn). De var närmare bestämt Christina Byberg*, Kristinehamn, måleri, Karin Börjeson, Hammarö, måleri, Rolf Gustafsson, Åmål, måleri, Öivind Harsem, Karlskoga, grafik, Adam Haugbak*, Göteborg, måleri, Sigrid Hynell Fleischer, Oslo, blandteknik, Joakim Johansson, Karlstad, måleri, Ingalena Klenell, Edsbjörke, glasskulptur, Emelie Larsson, Karlstad, måleri, Morten Lid, Säffle, skulptur, Bengt Nordenborg, Kareby, måleri, Britt-Marie Oskarsson, Lindhaga, blandteknik, Andreas Poppelier*, Ivarsbjörke, måleri, Ditte Reijers, Nordmarkshyttan, skulptur, Margareta Säfström*, Karlstad, blandteknik, David Tedfeldt, Karlstad, måleri, Simon Torssell Lerin*, Sunnemo, fotocollage, Maria Vallgren, Molkom, skulptur, Rune Wall, Stockholm, blandteknik.

Till vernissagen lördagen den 14:e kom uppskattningsvis ett åttiotal besökare, däribland förstås flera av de utställande konstnärerna.Bilden ovan visar Värmlands Konstförenings ordförande Stefan Norén och Norra Värmlands Konstförenings ordförande Mille Wulff (båda stående t v) tillsammans med ett gäng besökare vid invigningen av utställningen.

Vernissagen avslutades med en fin kammarkonsert med violinisten Anders Lagerqvist och pianisten Mats Widlund, arrangerad i samverkan med även Torsby Kammarmusikvänner.

Och här är fler vernissagebilder. Klicka på dem för att se dem i större format och med bildtexter!