Konstföredrag under jubileumsfirandet

Vid två tillfällen under höstsalongsveckorna bjuder konstföreningen, i samarbete med museet, på intressanta föreläsningar - i båda fallen av tidigare medarbetare i Värmlands Museum. Båda föreläsningarna hålls i museets hörsal, med helt gratis entré för medlemmar i Värmlands Konstförening. Även andra besökare i museet är förstås välkomna att lyssna!

Stefan Hammenbeck Eichberger CopyLördag 19 oktober klockan 14 kommer Stefan Hammenbeck Eichberger och talar under rubriken Det målade jaget – självporträtt ur olika perspektiv (från dåtid till nutid). Ett passande ämne med tanke på vår och museets utställning av konstföreningens samlade självporträtt; de visas på nedre våningen i Cyrillushuset.

Stefan Hammenbeck Eichberger tjänstgjorde 2003-2006 som omtyckt konstchef på Värmlands museum. Dessförinnan var han mellan 1980 och 1987 verksam vid Östergötlands museum, Linköpings kommun och Östergötlands läns landstings kulturavdelning, 1987-2002 chef för Skövde konsthall och från 1993 även för Skövde Konstmuseum. Sedan 2007 är han tillbaka i Linköping, verksam som konstintendent vid Östergötlands museum.

Under tiden i Värmland engagerade han sig mycket i konstnärern Stefan Johanssons liv och verk, och skrev en monografi som 2008 fick Föreningen Värmlandslitteraturs stora pris. Han har även publicerat sig i många andra sammanhang och bland annat lyft fram kvinnliga och mindre uppmärksammade konstnärer.

Jrgens Public Safety Copy

Lördag den 9 november klockan 14 heter talaren Jörgen Svensson.  Under drygt tre år, fram till årsskiftet 2015/16, var han curator med ansvar för samtidskonsten vid Värmlands Museum. Han är född  i Skoghall, bosatt i Göteborg och själv konstnär.

Som sådan, och som ett stort konstverk, arrangerade han det mycket uppmärksammade projektet Public Safety i Skoghall år 2000. En rad internationella samtidskonstnärer  medverkade - och ett par amerikanska poliser, som bland annat fick övervaka uppeldningen av den mycket tillfälliga konsthallen, byggd av lokalt och snabbt förgängligt material! Det är om detta konstprojekt Jörgen Svensson nu ska påminna, under (den av oss satta) rubriken När vi brände ner konsthallen. Hela projektet är såväl bokligt dokumenterat som ägnat en tv-dokumentär.

Jrgen Svensson 2 CopyMen Jörgen Svensson har inte bara arbetat på Värmlands Museum vid sidan av det egna konstnärskapet. 1995 var han rådgivare åt dåvarande kulturminister Margot Wallström. Åren 1996–2002 var han professor på Konsthögskolan Valand i Göteborg och 2002–2006 var han professor vid Konstakademien Trondheim, Norge. Numera är han på halvtid chef för Dalslands konstmuseum i Upperud.