Föreningen valde ny ordförande

Anna Åberg Bucht heter konstföreningens nya ordförande, som valdes vid årsmötet den 16 mars sedan Stefan Norén tackat för sig efter åtta år på posten.

Anna liten

Runt 35 personer hade lockats till årsmötet - en trevlig återgång till hur det brukat vara före pandemin. Säkert bidrog konstnären och den tidigare konstintendenten Bertil Bengtssons motvilligt kärleksfulla föreläsning om Anders Zorn till lockelsen.

Anna Åberg Bucht bor i Karlstad, där hon (och hennes man) driver ett sommarkafé med musikscen som i år ska kompletteras med en liten skulpturpark. Under tre och ett halvt år har hon varit konstchef i Västra Götaland-regionen, dessförinnan haft samma uppdrag i Värmlands läns landsting - där hon drog igång CSK:s lilla konsthall Spisrummet - och ytterligare dessförinnan varit kulturstrateg i Kils kommun.

Styrelsen fick ännu ett nytillskott, sedan Staffan Lidén Gunner avböjt återval. Hans ersättare heter Marie-Louise Eriksson och är till vardags biblioteksutvecklare inom Region Värmland.

Efter årsmötesförhandlingarna (och före föredraget) fick årets stipendiater ta emot sina diplom och övriga hyllningar: Thor Fagerkvist-stipendiaterna Sara Nilsson och Staffen Jofjell samt resestipendiaten Annika Eriksdotter. (Läs mer om dem under fliken Stipendierna.)

Staffan Jofjell hade sedan också turen att vinna närvarovinsten, verket Tulpaner, skapat av konstfotografen Mattias Karlsson.

Allt som allt ett mycket lyckat möte - tack till er som kom!

(Vill du läsa årsmöteshandlingarna i efterhand klickar du dig fram här: verksamhetsberättelse, bokslut, verksamhetsplan och budget.)