Berit Fradera, Mats Bergström, Susanne Lund Pangrazio och Therése Olsson

Här är 2020 års stipendiater - grattis till er!

Berit Fradera och Mats Bergström - så heter årets Thor Fagerkvist-stipendiater, som får hela 25 000 kronor var som "belöning" för sina konstnärliga meriter. Susanne Lund Pangrazio är resestipendiat, Therése Olsson ungdomsstipendiat. De får 10 000 kronor vardera.

Normalt skulle stipendiaterna ha hyllats vid konstföreningens årsmöte 17 mars. Men eftersom virusvarningar och lång resväg inte är en bra kombination har den publika hyllningen ställts in. I stället får de fyra ta emot sina diplom vid vernissagen av årests höstsalong på Rackstadmuseet i Arvika.

Berit Fradera är född och uppväxt i Karlstad men numera bosatt i skånska Rydebäck, strax utanför Landskrona. Hon målar i olja, akryl och akvarell men experimenterar också flitigt med collage i olika material, inte sällan med en samhällskommenterande avsikt. Vid senaste höstsalongen visade hon en kombination av måleri och collage på plexiglas. SE MOTIVERINGEN

Mats Bergström bor i Kristinehamn och har fram till nyligen varit verksam som bildlärare i Storfors vid sidan av det egna konstnärskapet. Numera har han ateljé i konstnärskvarteret Vågen. Hans färgstarka målningar i olika tekniker har oftast ett uppifrånperspektiv, lika kartbilder, mer eller mindre abstrakta - och mycket särpräglade. Senaste värmländska utställningen var i Galleri Konst i Karlstad i februari 2019. SE MOTIVERINGEN

Susanne Lund Pangrazio, Vällingby, har sitt ursprung i Tolita, Kil. Hon målar i olja men kompletterar ibland med skulpturer och installationer, och visade det hos Konstfrämjandet i Karlstad i november 2019. Hon har sökt och beviljats resestipendiet för att kunna delta i ett konstnärsresidens i Portugal i sommar. SE MOTIVERINGEN

Therése Olsson är hemmahörande i Hagfors, dit hon återvänt efter högskolestudier i Norge. Hon har motiverat sin ansökan med i första hand den konstfotografiska bok, Meandering, som snart är klar för tryckning och som skildrar Klarälven och hennes personliga historia invid den. Hon är också starkt engagerad i det lokala projektet för samtidskonst Innan Luften Går Ur. Just nu medverkar hon i Rackstadmuseets utställning Ruralitet - centrum, periferi. SE MOTIVERINGEN

OM STIPENDIERNA

THOR FAGERKVIST-STIPENDIET

Konstföreningens största och mest prestigefyllda stipendium är Thor Fagerkvists konstnärsstipendium. Den 2 augusti 1965 informerades Värmlands Konstförening om syskonen Fagerkvists testamente, som hade skrivits redan 21 augusti 1948. Thor, Frida och Hilda Fagerkvist testamenterade all sin egendom, såväl fast som lös, till Värmlands Konstförening. Thor Fagerkvist hade dött 1960 och hans syster Frida några år senare.

Ur testamentet: "Konstföreningen skall förvalta egendomen som stipendiefond och låta någon Värmlandskonstnär bo och arbeta på fastigheten Godmansro, Dammhyttan".

Fastigheten såldes senare och donationen omvandlades till ren stipendieverksamhet i form av pengar. Den förste som fick ta emot stipendiet 1984 var konstnären Ingemar Lööf, Kristinehamn.

Stipendiesumman är nu på 50 000 kronor och delas på två konstnärer.

Detta stipendium går inte att söka. Stipendiaterna utses av föreningens styrelse bland medlemmarna i Värmlands Konstnärsförbund.

Den konstnärliga kvarlåtenskapen efter Thor Fagerkvist har överlåtits på Värmlands Museum.

ÅKE LEKMANS RESESTIPENDIUM

Ursprungligen började resestipendiet att delas ut 1949. Den förste att ta emot 1 000 kronor var Simon Sörman. Beloppet togs på den tiden ur medlemskassan.

Åke Lekman var intendent i Värmlands Konstförening under åren 1969-1989. I samband med hans bortgång gjordes en insamling vars behållning  tillfördes resestipendiet och en fond bildades. Till hans minne fick fonden namnet Åke Lekmans resestipendium.

Stipendiesumman har höjts efter hand. Nu är den 10 000 kronor. Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som samtidigt är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

PINGELS UNGDOMSSTIPENDIUM

Ungdomsstipendiet instiftades 1976 och skall användas till konstnärlig vidareutbildning eller projekt. Det första stipendiet uppgick till 1 000 kronor.

Efter en donation av Gunnar och Signild Pingel 1981 bildades en fond som underlag för ungdomsstipendiet. Enligt familjens testamente från 1959 tillfördes fonden ytterligare kapital under 1997. Stipendiebeloppet har med åren kunnat höjas till 10 000 kronor.

Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som också är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

SENARE ÅRS STIPENDIATER

Läs här vilka stipendiaterna varit sedan 1991:

Thor Fagerkvist-stipendiet

• Olle Zetterqvist/Eddie Westerberg/Lola Westerberg