Dags att söka stipendierna 2020

Konstnärer som tillhör Värmlands konstnärsförbund är nu välkomna att ansöka om årets resestipendium respektive ungdomsstipendium. Stipendierna är på 10 000 kronor vardera, och med dem följer även ett eget utrymme på årets höstsalong.

Ansökan författas rakt upp och ner,  utan särskild ansökningsblankett. Berätta om dig själv och din konst, och förtydliga också med ett cv. Har du en egen webbsajt vill vi gärna se adressen dit. Om du söker resestipendiet vill vi förstås veta vad det är för resa du tänker göra och vad den skulle betyda. Söker du ungdomsstipendiet behöver vi en beskrivning av den vidareutbildning/det projekt som pengarna är tänkta att gå till.

Sista datum för ansökan är 5 mars. Då ska ansökningshandlingarna alltså ha landat i mejlboxen hos Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller i pappersform i brevlådan hos Värmlands konstförening, c/o Bonnevier, Muskotvägen 8, 653 51 Karlstad.

Beslut om vilka som tilldelas stipendierna fattas av konstföreningens styrelse 10 mars. Redan en vecka senare, tisdag 17 mars, hålls årsmötet där stipendierna lämnas över - så du som söker bör hålla kvällen öppen ...

Förutsättningen för att komma ifråga för stipendierna är förstås medlemskap även i Värmlands Konstförening. Är du inte redan medlem kan du anmäla ditt intresse till medlemsansvariga Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

(Och när vi nu ändå har era konstnärsögon på oss: Vi vill puffa för konstnärsförbundets medlemssida! Fortfarande saknas närmare uppgifter om en rad medlemmar. Ju fler som presenterar sig där, desto lättare för oss i konstföreningens styrelse att skaffa överblick inför valet av tänkbara stipendiater och inför inbjudningar till våra vårsalonger!)

OM STIPENDIERNA

THOR FAGERKVIST-STIPENDIET

Konstföreningens största och mest prestigefyllda stipendium är Thor Fagerkvists konstnärsstipendium. Den 2 augusti 1965 informerades Värmlands Konstförening om syskonen Fagerkvists testamente, som hade skrivits redan 21 augusti 1948. Thor, Frida och Hilda Fagerkvist testamenterade all sin egendom, såväl fast som lös, till Värmlands Konstförening. Thor Fagerkvist hade dött 1960 och hans syster Frida några år senare.

Ur testamentet: "Konstföreningen skall förvalta egendomen som stipendiefond och låta någon Värmlandskonstnär bo och arbeta på fastigheten Godmansro, Dammhyttan".

Fastigheten såldes senare och donationen omvandlades till ren stipendieverksamhet i form av pengar. Den förste som fick ta emot stipendiet 1984 var konstnären Ingemar Lööf, Kristinehamn.

Stipendiesumman är nu på 30 000 kronor och delas ofta på två konstnärer.

Detta stipendium går inte att söka. Stipendiaterna utses av föreningens styrelse bland medlemmarna i Värmlands Konstnärsförbund.

Den konstnärliga kvarlåtenskapen efter Thor Fagerkvist har överlåtits på Värmlands Museum.

ÅKE LEKMANS RESESTIPENDIUM

Ursprungligen började resestipendiet att delas ut 1949. Den förste att ta emot 1 000 kronor var Simon Sörman. Beloppet togs på den tiden ur medlemskassan.

Åke Lekman var intendent i Värmlands Konstförening under åren 1969-1989. I samband med hans bortgång gjordes en insamling vars behållning  tillfördes resestipendiet och en fond bildades. Till hans minne fick fonden namnet Åke Lekmans resestipendium.

Stipendiesumman har höjts efter hand. Nu är den 10 000 kronor. Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som samtidigt är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

PINGELS UNGDOMSSTIPENDIUM

Ungdomsstipendiet instiftades 1976 och skall användas till konstnärlig vidareutbildning eller projekt. Det första stipendiet uppgick till 1 000 kronor.

Efter en donation av Gunnar och Signild Pingel 1981 bildades en fond som underlag för ungdomsstipendiet. Enligt familjens testamente från 1959 tillfördes fonden ytterligare kapital under 1997. Stipendiebeloppet har med åren kunnat höjas till 10 000 kronor.

Alla medlemmar i Värmlands Konstnärsförbund (som också är medlemmar i Värmlands Konstförening) är välkomna att ansöka om stipendiet.

SENARE ÅRS STIPENDIATER

Läs här vilka stipendiaterna varit sedan 1991:

Thor Fagerkvist-stipendiet

• Olle Zetterqvist/Eddie Westerberg/Lola Westerberg