Här är 2021 års stipendiater

Grattis säger vi idag till konstföreningens fyra stipendiater! Annie Lindgren och Jonas Holmström får ta emot det prestigefyllda Thor Fagerkvist-stipendiet - 25 000 kronor var. Erika Broman får Åke Lekmans resestipendium och Katrin Westman Pingels ungdomsstipendium, bådadera 10 000 kronor. Detta är motiveringarna:

Annie Lindgren

Som konstnär tillhör du de som rör dig vant mellan konst och konsthantverk, där båda sfärerna befruktar varandra. Många känner din brukskonst genom olika konsthantverksbutiker.
I din konst pendlar du i ett budskap från drastisk humor till stort allvar. Det skulpturala uttrycket är mycket personligt med ett tydligt varumärke. I våra höstsalonger och många andra utställningar har du känts igen på dina hyllningar till det kvinnliga: kropp och hållning. Än oftare återkommande är dina vanitasmotiv, skrämmande vackra.
Nu råkar vi veta att du vill arbeta än mer med den kroppsliga förgängligheten, ”undersöka det som skaver mellan det fina och det fula”, som du uttryckt det. Det låter väldigt lindgrenskt!
I ditt bagage har du en master i keramisk konst, Bergen, 2004, och är numera åter i din hembygd som lärare på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng. Du bor däremot mitt i ett inspirerande konstnärscentrum, Not Quite i Fengersfors. Samtidigt som du har ett längre medlemskap i Värmlands konstnärsförbund är du ny medlem i Dalslands konstnärsförbund.
Ditt konstnärskap gör dig till en värdig mottagare av Thor Fagerkvist-stipendiet. Det är en glädje för Värmlands Konstförening att få överlämna detta till just dig.

Jonas Holmström

En belöning för lång och trogen tjänst – ja, det skulle vi kunna ge dig. Inte bara för att du varit verksam som konstnär i drygt 30 år, utan också för vad du betytt för konstlivet i Värmland under tiden. Du var motor bakom Fria Kulturcentrum, kollektivet i ett rivningshus i Karlstad under hela 1990-talet, plantskola för ett gäng ännu aktiva konstnärer. På samma vis drog du igång det som blev Konstnärernas kollektivverkstad, KKV, och fungerade som dess första föreståndare.
Din egen karriär har under dessa 30 år gått i vågor, från måleri till film till måleri. Under 00-talet skapade du, tillsammans med en annan Jonas, ett par korta och en långfilm, internationellt festivalvisade och prisade.
Men vi prisar dig förstås för ditt bildskapande, där du med konsekvens låtit färgen spela huvudrollen och formen följa efter, intuitivt och spontant. Du är därmed en fin värmländsk företrädare för det informella måleriet. ”Även om målningarna kanske liknar landskap så behöver de inte ses som det”, som du själv brukar förklara dig.
Att du antagits till Liljevalchs vårsalong i år igen – efter tre lika framgångsrika försök i början av -90-talet – bekräftar bara din hållbarhet. Du är en värdig mottagare av Thor Fagerkvist-stipendiet!

Erika Broman

Du är bildläraren som själv helst ritar och målar med nål och tråd – men faktiskt sen gammalt också har en fot i leran!
Under några år har du intresserat dig för det samiska, en kultur som gör sig alltmer synlig. Du är engagerad i natur och miljö och visar det i dina bildbroderier. Det syntes också i fjolårets installation Skogens väv, utförd av pinnar, gräs och mossa för Konstfrämjandets projekt Biologisk mångfald och i samarbete med din dotter.
Du säger dig redan inspirerad av de norrländska textilkonstnärerna Britta Marakatt Labba och Linda Lasson. Nu vill du närmare utforska både den norrländska naturen och den textila traditionen i bildkonst och hantverk. Genom besök i konsthallar och museer, hos konstnärer och i konsthantverksaffärer hoppas du få en större insyn i ett bildspråk som vi inte har här i Värmland.
Vi känner dig som en flitig deltagare i våra höstsalonger, där dina fina små och ibland kluriga bilder framträder så väl bland allt stort och färgstarkt. Vi är glada över att kunna stötta både den textila konsten och en resedröm som ligger rätt i denna tid av inhemskt utforskande, genom att ge dig Åke Lekmans resestipendium.

Katrin Westman

Efter avslutad utbildning vid Umeå Konsthögskola 2015 har du fått mycket uppmärksamhet, haft prestigefyllda utställningar och tillerkänts fina stipendier. Du har samtidigt valt att återvända till din uppväxtmiljö i Östra Ämtervik, för att här i lugn och ro ägna dig åt ditt måleri.
Dina nonfigurativa målningar brukar vara djärva, utmanande och i mycket stora format. Ibland får de rentav skulptural form, när duken tillåts röra sig ut i rummet. Som betraktare dras man in i ditt suggestiva formspråk, där oljefärgerna växlar från tunna skira skikt till det barockt svulstiga. Penslar, palettknivar, trasor och skrapor är dina redskap.
Nu har du tillfälligt gått ner ordentligt i skala, i ett projekt där du ”gräver där du står”. Du utgår från mammas och mormors gamla fotoalbum, du triggas av de ålderdomliga bilderna och försöker översätta dem till ditt eget abstrakta språk – för att på så vis utveckla ditt måleri i det figurativa och tecknande fältet.
Din tanke är också att utvidga dina tekniker med en fördjupning i grafik, eventuellt genom en enskild kurs för en speciell grafiker.
Vi följer med spänning din utveckling och understödjer den alltså med Pingels ungdomsstipendium.