Öppen höstsalong 2021 - öppet för anmälningar!

Värmlands Konstförening bjuder i år in till en så kallad öppen höstsalong, som ska visas i Kristinehamns konstmuseum 2/10-21/11.
Att salongen är öppen betyder att den är möjlig för alla värmlänningar (bosatta eller födda i Värmland) att söka till. Men den är förstås jurybedömd som vanligt.

Salongen ska inrymmas i Panncentralen, där det innersta lilla rummet förbehålls Värmlands Konstförenings fyra stipendiater för året. Med tanke på den begränsade ytan har vi beslutat att varje konstnär får anmäla två verk till bedömning. Verken ska vara original. Största mått för tvådimensionella verk är 150 x 150 cm. Inget konstverk får vara äldre än två år. Verken ska vara till salu.

Nytt sedan i fjol är att vi genomför en helt digital hantering av salongsanmälningar och juryarbete. Museet slipper därmed problemet med lokaler för mottagning och jurygenomgång av alla fysiska verk. För er blir det färre bilresor/färre paket som ska skickas iväg och kanske tillbaka, till fördel för såväl ekonomi som miljö.
Anmälan görs senast den 22 augusti per mejl (alltså inte på något särskilt formulär) till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Du får gärna vara tidigare ute med din anmälan, för spridande av vårt arbete med att registrera alla verken.

I mejlet ska anges:
Namn, postadress, mejladress, telefonnummer.
Verk 1: Titel, teknik, mått, pris
Verk 2: Titel, teknik, mått, pris
Vid behov kan du komplettera med ytterligare upplysningar om verken. Om du vill visa grafik eller foto och har en upplaga till salu kan du t ex uppge det, liksom pris med och utan ram.

Du som inte längre bor i Värmland (och som inte är medlem i yrkesförbundet Värmlands konstnärsförbund) måste också kort berätta om din anknytning till landskapet.

Till mejlet bifogas digitala foton av verket/verken, benämnda med sin titel. Skulpturer och installationer kan förstås kräva flera foton för en rättvis bedömning. Bilderna bör vara 1-2 MB stora, i filformaten JPEG eller PNG. Observera alltså: fotona ska inte infogas i texten utan bifogas (”Bifoga fil”). Fotona – av de antagna verken – kommer för övrigt också att visas i en ”webbsalong” under utställningsperioden.
Rörliga verk bifogas inte anmälan – hur de ska levereras får vi komma överens om i det enskilda fallet.

Jurybedömningen görs av en därtill kvalificerad juryperson, som inte är bosatt eller verksam i Värmland. Alla konstnärer meddelas snarast därefter resultatet per mejl, undantagsvis sms eller telefon (gäller dem som inte har egen mejladress, utan tar hjälp med den digitala anmälan).

Av jurypersonen antagna verk ska sedan lämnas in till Kristinehamns konstmuseum fredag eller lördag 17-18 september, båda dagarna klockan 11–16 . Eventuella postade verk kan tas emot från 14 september.
Verken ska vara tydligt märkta med konstnärens namn liksom verkets titel och nummer, och lämnas utan emballage. Ramning och upphängningsanordning ska vara komplett; oramad grafik kan hängas med klämmor (som måste bifogas).
Frakt och försäkring till och från museet ansvarar konstnären för. Kristinehamns konstmuseum har fullständig försäkring under utställningstiden.

Vid försäljning är provisionen 30 % av priset och delas mellan museet och konstföreningen. Museet/Kristinehamns kommun svarar för utbetalningen till konstnärerna efter avslutad utställning och efter att köparna betalat för verken.
Utställda men ej sålda verk ska hämtas efter avslutad salong – närmare bestämt 24–27 november.

Och en liten men viktig detalj:
Deltagande i jurybedömningen förutsätter två saker:
● En anmälningsavgift på 150 kronor (gäller ej medlemmar i yrkesförbundet Värmlands konstnärsförbund).
● Medlemskap i arrangerande Värmlands Konstförening.
Den som inte redan är medlem hos oss blir det enkelt genom betala in årsavgiften 150 kronor på bankgirokonto 5509-7661 eller med swish på nummer 123 440 45 21. Samma konton används för inbetalning av anmälningsavgiften. Ange ”Medlemsavgift” och/eller ”Anmälningsavgift” tillsammans med ditt namn i meddelanderutan.
OBSERVERA: För den som inte är yrkesverksam konstnär = medlem i Värmlands konstnärsförbund (yrkesförbund med inval, se www.varmlandskonstnarsforbund.se) och inte redan medlem i Värmlands Konstförening ( = "vänföreningen") blir totalsumman alltså 300 kronor.

Du kan vid behov ställa frågor till oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. alternativt på telefon 070 260 21 21 (ordföranden Stefan Norén) eller 073 077 20 08 (vice ordf. Lena Bonnevier).

Vill du skriva ut den här informationen och spara den på papper finns en pdf att hämta HÄR.

Webbsalong våren 2021

Saknade du möjlighet att besöka vårsalongen i Sunne men hade gärna velat se den och kanske till och med köpa en tavla eller skulptur? Här nedan finns verken att titta på och klicka upp till större format, inklusive namn på konstnär och verk (tyvärr saknas bilder av Mattias Karlssons  mycket speciella fotokonst). Nu är salongen nedplockad, men om du vill köpa något av verken kanske vi kan förmedla kontakt med konstnären. I så fall mejlar du helt enkelt Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Priserna på verken hittar du genom att klicka dig vidare till katalogen HÄR

IMG 0575 CopyVårsalongen 2021

Mitt i Värmland och under hela maj arrangerade vi årets vårsalong, i konsthallen i Sundsbergs gård i Sunne och i samarbete med föreningen Sundsbergs Gårds Vänner. 23 konstnärer medverkade, alla mer eller mindre yrkesverksamma medlemmar i Värmlands konstnärförbund.

Medverkande konstnärer:  Elsie Asplund, Karlstad, grafik, Monica Bergman, Arvika, måleri, Unni Brekke, Oslo, skulptur, Christina Bryntesson, Karlstad, grafik, Eva Carlstein, Ängelholm, grafik, Annika Eriksdotter, Skoghall, textil skulptur och fotografi, Elin Eriksson, Karlstad, måleri, Yvonne Frygell, Björneborg, måleri, Johan Gaellman, Molkom, blyerts, Gerd Göran, Hällefors, textilt collage, Jonas Holmström, Karlstad, måleri, Lotta Huhta, Brunskog, måleri, Cristoffer Karlsson (Dr Crix), Karlstad, blandteknik, Helene Karlsson, Arvika, tusch och digitalt tryck, Mattias Karlsson, Karlstad, fotobaserade original, Susanne Lund Pangrazio, Vällingby, måleri, Bo Löfgren, Stockholm, skulptur, Sara Nilsson, Deje, skulptur och måleri, Karolina Nolin, Karlstad, blandteknik, Lorraine Rantala, Kristinehamn, skulptur, Marie Rönnberg, Östra Ämtervik, måleri och teckning, Henrik Westlund, Ransäter, grafik, Katrin Westman, Östra Ämtervik, måleri.

Katalogen ser du HÄR (klicka på ordet).

Medarrangerande  Sundsbergs Gårds Vänner har stått för bemanningen under hela utställningsperioden och även bistått på annat vis. Stort tack till vännerna! Många andra konstvänner har besökt salongen under utställningsperioden. Vi tackar särskilt Region Värmland för inköp av flera verk!

Ungefär sextio konstvänner kom redan på öppningsdagen 1 maj, då också fotona är tagna. Klicka på bilderna för förstoring och för bildtexter.

Webbsalong hösten 2020

Vad var det som visades på Rackstadmuseet under 2020 års höstsalong - den som måste avslutas i förtid? Ni som inte hann dit, eller som avsiktligt höll er borta under pandemin: Här presenteras samtliga juryvalda verk!

Bilderna är de som konstnärerna sände in inför jurybedömningen, vilket betyder att de kan skifta lite i ljus och kvalité. Ni ser dem med en kort bildtext = konstnär och verkets titel. För mer information om teknik och pris måste vi be er titta i KATALOGEN (klicka på ordet så dyker den upp). Skillnaderna i storlek på bildrutorna står inte i relation till storleksskillnaderna mellan själva verken. I några fall visar vi verken med hel passepartout eller ram, i andra fall har vi skurit bort den för att komma närmare motivet.

Ett undantag från vad som sägs i ingressen: Jörgen P Karlssons juryvalda videoverk finns inte med här på webben. Däremot visas hans av föreningen beställda målning till katalogens framsida, som också ställdes ut.

Stipendiaternas verk, som inledde salongen, hittar ni på bild under huvudrubriken Stipendierna.

Nu är även webbsalongen stängd för köp - konstverken har lämnat museet. Det hindrar förstås inte den som intresserar sig för ett osålt verk att kontakta konstnären. Kontaktuppgifter kan finnas på www.varmlandskonstnarsforbund.se (under fliken Medlemmar; sök på förnamn i den alfabetiska förteckningen) eller på konstnärernas egna sajter.

Klicka alltså på bildrutorna för större bild och bildtext!

IMG 0082 Copy

Öppningsdag av höstsalongen. Konstföreningenss ordförande Stefan Norén i samspråk med  utställande keramikern Karin Lööf.

Höstsalongen 2020

Den 12 november blev finaldagen för 2020 års höstsalong, två veckor tidigare än planerat. Det är förstås pandemin och restriktionerna till följd av denna som är orsaken. Vi har ändå haft fyra fina kortveckor, fem helger med gott om besökare och fin försäljning - för inte mindre än 338 600 kronor (inklusive ett verk som sålt via webben efter avslutad fysisk salong)!

123 verk – så mycket fanns att se i Rackstadmuseets östra galleri. Av de 123 verken är 104 utvalda av årets enväldige juryman Göteborgskonstnären Patrik Andiné. 67 konstnärer klarade nålsögat, av 95 som anmält intresse. Samtliga tillhör yrkessammanslutningen Värmlands konstnärsförbund – enbart dess medlemmar var i år inbjudna att lämna in sina ansökningar (till en för första gången helt fotobaserad jurybedömning). Noga räknat hade jurymannen 181 verk att bedöma.

Till detta kommer sammanlagt 17 verk av konstföreningens fyra stipendiater, som själva valt vad de vill visa och gjort det i ett avgränsat utrymme av salongen.

Slutligen har årets omslagskonstnär Jörgen P Karlsson visat sin omslagsmålning samt originalet till det självporträtt som alla konstföreningens medlemmar fått en kopia av. Det är porträttet som inte varit till salu; det ska deponeras i konstföreningens porträttsamling i Värmlands Museum i Karlstad.

Katalogen hittar du i pdf-form HÄR.

Här nedan kan du också se mycket, om än inte allt, av det som visats - det mesta fotograferat före insläppet av besökare. Klicka på rutorna för förstoring och bildtext!

Stipendiaterna och deras verk hittar du under fliken Stipendierna här på sajten.