Marias bild

Höstsalongen 2018

400 besökare kom till vernissagen av 2018 års höstsalong den 13 oktober, 150 dagen därpå. Och besökarströmmen har fortsatt. En bra bit över 2 000 personer är facit, när salongen nu stängts.

Att vernissagen var senarelagd med två veckor, jämfört med traditionen, märktes inte - det strålande brittsommarvädret lär ha bidragit till folkvandringen. Redan innan museet slog upp porten klockan 11 fanns besökare på plats. Klockan 13 förrättades själva invigningen. Det gjordes av Kristinehamns kulturchef Maria Lobell, sedan Värmlands Konstförenings ordförande Stefan Norén berättat lite om årets salong.

146 verk hade valts ut av jurykvinnan Christina Skårud bland 560 inlämnade. Årets fyra stipendiater fick själva välja vad de ville visa, och samsas i det innersta rummet med tillsammans 28 verk. Slutligen visas omslagskonstnären Sigrid Hynell Fleischers omslagsbild och självporträtt. Det betyder allså sammanlagt 176 utställda verk, som hängts av museets intendent Michael Walter på ett genomtänkt och genast hyllat vis. Katalogen till utställningen finns HÄR.

Efter invigningen fanns chansen till samtal med många av konstnärerna, som gjorde sig synliga invid sina respektive verk - och det blev verkligen ett livligt minglande. Minglet fortsatte även efter salongens stängning, då en mingelbuffé dukades upp i museets restaurang för dem som hade förhandsbokat plats.

Här nedanför ett knippe bilder från vernissagelördagen och söndagen. Klicka på dem för förstoring och bildtexter!