Välkommen in i höstsalongen 2024!

Besöksstorm vid vernissagen

5 oktober till 24 november pågår årets värmländska konsthändelse, nämligen höstsalongen 2024. I år visas den i Kristinehamns konstmuseum och med enbart medlemmar i Värmlands konstnärsförbund som medverkande.

116 verk har tagits ut bland cirka 300 digitalt anmälda, av årets juryman. Thomas Oldrell heter han och är till vardags chef för konstmuseet i Skövde.

Därutöver visar konstföreningens stipendiater 2024 egenhändidgt valda verk i museets innersta rum. Årets omslagsbild, av Bengt Göran Flood, möter redan i entrén.

Alla verk är till salu, med undantag för ungdomsstipendiatens (hon experimenterar ännu med former och teknik).

Vernissagen lördagen den 5 oktober lockade närmare 470 besökare, ett stort antal konstnärer inräknade. Landshövding Georg Andrén invigde salongen, tillsammans med museets intendent Lena Örlund och konstföreningens ordförande Margareta Wallin Wictorin. I stället för musik bjöds på en spännande performance av konstnärsduon Jennie Dahlén och Linn Kvamme.

Klicka och förstora vernissagebilderna här ovan, så får du också veta vad det är du ser!

Höstsalongens utställningskatalog kan du läsa här, den finns förstås i tryckt form på museet.

Välkommen alltså till höstsalongen!

Akvatint/akvarell av Bengt Göran Flood
Omslagsbild för salongens katalog är en akvatint/akvarell av Bengt Göran Flood, med titeln Outsider.

Tidigare salonger